5 stappen naar een puur en sterk merk

De Why – waar staat je merk voor?

Waarom doet jouw organisatie wat het doet, wat is de gedeelde Why? Elke uiting, elke campagne en elk intern project is te benutten om de identiteit te verankeren. Zodat de identiteit tot in de haarvaten van de organisatie doordringt en een sterk, authentiek merk ontstaat. Dát noemen wij een puur merk.

 

Meer weten?
Mail Danielle

‘Inspirerende organisaties zijn succesvolle organisaties’ – Simon Sinek

Slimme campagnes en een sterk merk ontstaan natuurlijk niet zomaar. Dat vraagt om een doordachte marketingaanpak. Dit artikel is stap één van die aanpak: het bepalen van de Why van je merk. Maar uiteindelijk gaat het om het geheel. Als je alle stappen doorloopt, sluit iedere uiting naadloos op elkaar aan. Zo kun je pas echt inspirerend zijn!

Living the brand

‘Living the brand’ gaat over een werkwoord, niet over een eenmalig project. Wij zijn ervan overtuigd dat een sterke identiteit de basis is van een sterke organisatie. De Why van je merk vaststellen loont. Een heldere Why trekt klanten en sollicitanten aan en verbindt je medewerkers met het bestaansrecht van de organisatie. Als de puzzel van identiteit, uitingen en interne betrokkenheid met elkaar samenvalt, voelt en klinkt het als één geheel, zonder gat tussen identiteit en imago.

Wat is de Why?

De Why van je merk is eigenlijk het bestaansrecht van je organisatie. Wij geloven in de kracht van een puur merk; een merk dat authentiek is, zowel intern als extern. Dat trekt mensen aan, of het nu prospects, klanten, sollicitanten of medewerkers zijn.

In de praktijk gebruiken we dan ook vaak de ‘Golden Circle’, een model van Simon Sinek. Hij heeft onderzocht dat organisaties die weten waarom ze het doen – en dat ook uitdragen – succesvoller zijn dan organisaties die alleen communiceren over de hoe en wat. De eerste stap in onze aanpak is dan ook vaak om te kijken of de Why van je organisatie al vastgesteld is. Weet je de Why al? Dan vormt dit de basis voor de strategie, de campagnes en de content.

Hoe zit de Golden Circle in elkaar?

In de Golden Circle draait het om drie elementen:

  1. De Why – waarom doe je wat je doet?
  2. De How – hoe doe je dat dan?
  3. De What – welke producten en diensten lever je?

De Why van je merk

De Why is de basis en wordt ook wel de purpose genoemd, of het anker van de identiteit van je organisatie. Dit zal dus niet zo snel veranderen. Dat betekent ook, dat je deze basis zorgvuldig uit moet zoeken. Dat is overigens geen kwestie van een mooie marketingkreet verzinnen; we gaan samen op zoek naar de waarden en principes van je organisatie, waar je medewerkers en je klanten zich aan willen verbinden.

De How omvat je aanpak, met de unieke manier waarop jullie de dingen doen. Die zal je wellicht iets aanpassen als de markt daarom vraagt, maar niet zo snel. De What tenslotte is het meest flexibele element; regelmatig zul je diensten en producten toevoegen, aanpassen of verwijderen.

Hoe bepaal je de Why?

Het sleutelwoord bij het vaststellen van de identiteit is ‘puur’. Het gaat niet om mooie marketingsprookjes, maar om de echte waarden. De emoties boven water halen dus. Zodra je deze waarheid hebt, kun je vanuit die kern natuurlijk wel hele mooie verhalen vertellen!

Werk het bestaansrecht van je organisatie dus eerst in detail uit. Betrek hierbij vooral ook de mensen uit je organisatie. Niet alleen omdat dit de reden is dat zij ’s morgens enthousiast aan de slag gaan. Maar ook omdat zij dag in, dag uit met je klanten contact hebben, of hier dingen voor maken. En je klanten het echt wel merken als je Why niet overeenkomt met de motivatie van je mensen.

Denk daarbij niet alleen aan het antwoord op de vraag ‘Waarom doen jullie wat jullie doen?’, maar bijvoorbeeld ook aan:

  • Wat heeft je klant daar eigenlijk aan? En ervaart hij dat ook zo?
  • Wat is je visie op je vakgebied, en welke invloed heeft je Why daarop?
  • Welke toekomstige ontwikkelingen zie je die daarin passen?
  • Wat betekent dat concreet voor de praktijk van vandaag?

Pas als je dit helder voor ogen hebt, kun je effectieve content gaan maken om je merk en je campagnes te gaan laden. Zo voorkom je dat je in de valkuilen van content zonder strategie trapt.

De Why als eerste stap

Zorg dus dat je dit bestaansrecht heel duidelijk hebt voordat je aan de slag gaat met allerlei plannen en activiteiten rondom je merk, je marketing en je werving. Veel werk? Eerlijk gezegd worden alle stappen hierna makkelijker én effectiever als je de tijd neemt om deze eerste stap goed neer te zetten. De volgende stap is namelijk het bepalen van je doelgroep. Met de Why als basis, kies je bewust voor je doelgroep.

Springfish en de Why

Hoe helpt Springfish je met het bepalen van jouw Why? We gaan samen met jou aan de slag. Met een frisse blik en scherpe vragen komen we er in interactieve sessies achter wat de Why van jouw organisatie is. Bij ons heeft marketing niet één vaste vorm. Zo helpen wij je onder andere met:

Sommige bedrijven helpen we met bouwstenen rondom strategie, content en vormgeving. Voor andere bedrijven vormen we de flexibele marketingtak die alle marketingactiviteiten oppakt. Marketing van kop tot teen noemen we dat. Wij springen daar in waar jij hulp nodig bij hebt. Dat levert veel op. Een duidelijke propositie, effectieve campagnes en meer tijd voor dat waar je goed in bent. Maar ook warm contact met je klanten, enthousiaste medewerkers én je triggert sollicitanten. Nieuwsgierig geworden? Kom eens binnenvallen of mail Danielle.