5 stappen naar een puur en sterk merk

Hoe bereik je klanten of kandidaten?

Content komt in allerlei vormen en maten. Van een magazine tot een animatiefilmpje, van een social mediacampagne tot een blog. Maar weet je wat het doel is van je marketingcampagne? En hoe bereik je jouw klanten nu echt?

Meer weten?
Mail Jacqueline

Als je duidelijk hebt hoe je doelgroep eruitziet en wat je proposities zijn, is het tijd om de content uit te denken. Met welke content ga jij je doelgroep bereiken? Dat vraagt om een doordachte marketingaanpak. Dit artikel is stap vier van die aanpak: het bereiken van je doelgroep. Maar uiteindelijk gaat het om het geheel. Als je alle stappen doorloopt, sluit iedere uiting naadloos op elkaar aan. Zo kun je pas echt effectief zijn in je marketing.

Customer experience: buyer én customer journey

Voordat je echt creatief los kunt gaan, is het slim om eerst je contentstrategie te bepalen. Via een customer experience kun je nauwkeurig in kaart brengen welke stappen je klant doorloopt. De customer experience – ook wel klantreis genoemd – bestaat uit de buyer journey en de customer journey. Maar wat is het verschil tussen de buyer en de customer journey?

De buyer journey gaat over alle stappen tot aan de aankoop. Van bewustwording, naar overweging en vervolgens het overgaan tot de aankoop. De customer journey gaat over de stappen hierna. Het gaat om het interesseren en vasthouden van bestaande klanten. Het doel van de customer journey is om je klanten ambassadeur van je merk te maken. Want wat is nou betere marketing dan klanten die jouw merk promoten? Dit hoeft geen ingewikkeld, langdurig customer journey-onderzoek te zijn. Met logisch nadenken en de stappen daadwerkelijk zelf uitvoeren, kom je ook al tot interessante inzichten. Wat mist er nog? En wat kan er beter?

doelgroep bereiken

Breng alles samen in een contentplan voor je doelgroep

Na het verzamelen van informatie over de customer experience, is de volgende fase om alles samen te brengen in een gericht contentplan. Dit contentplan is het raamwerk waar je jouw content aan op kan hangen. Met de Why als uitgangspunt, kun je de doelen van je content vastleggen. Je weet wie je doelgroepen zijn met behulp van de persona’s die je in stap twee hebt opgesteld. En je weet welke klantdromen je waarmaakt. Welke boodschap ga je in welke vorm verspreiden? Naar welke klanten ga je het versturen? En welke kanalen ga je daarvoor inzetten? Ga je voor alleen online, of voor een mix van online en offline? Met een gericht contentplan zet je een duidelijk raamwerk neer, waardoor het creëren van content nog makkelijker wordt.

Contentkalender

Na het uitdenken van het contentplan is het tijd om content te gaan creëren. Een belangrijk onderdeel van contentcreatie is de contentkalender. Hierin geef je aan welke content je wanneer via welk kanaal gaat verspreiden. In je contentkalender maak je je contentplan zo concreet mogelijk. Wij versturen bijvoorbeeld iedere eerste dinsdag van de maand onze marketingtip. Door je content voor het jaar vast te leggen, heb je een stok achter de deur. Deel de contentkalender met iedereen die betrokken is, zodat iedereen zich bewust is van de content die hun klanten gaat ontvangen. Maar een contentkalender is ook weer niet van beton, dus wees flexibel maar consequent. Vindt er een ontwikkeling plaats die belangrijk is voor jouw organisatie? Speel hierop in! Je kunt dan bijvoorbeeld in je kalender je content wisselen, maar vaak kun je een actualiteit prima in het jasje van de content die op je kalender staat steken. Het kan soms tijd kosten voordat je de juiste draai te pakken hebt, dat is niet gek. Zeker als je voor het eerst met een contentkalender werkt, is het slim om te spelen met publicatiedagen, -tijden en -frequentie. Kijk wat voor jouw organisatie werkt.

Contentcreatie

Als je de contentkalender hebt liggen, is het tijd voor het échte werk: het creëren van content. Daarbij draait het niet alleen om kwantiteit, maar juist ook om kwaliteit. Tegenwoordig zijn mensen op zoek naar transparantie en oprechtheid. Dus liever dat je content maakt vanuit je hart, dan omdat het moet. Daar prikt de lezer namelijk zo doorheen. In de praktijk werken we vaak in een slimme co-creatie met de vakinhoudelijke experts. De vakman of -vrouw vertelt ons de inhoud over het thema, waarna wij er bijvoorbeeld een aansprekende blog van schrijven, een artikel over publiceren of een infographic van maken. Dat is tenslotte ons vak!

Een spin bereikt zijn doel zodra een insect ergens het web raakt. Ideaal gesproken wil je dat met je content ook. Het spinnenweb van content noemen we dat. Zodra je doelgroep ergens met je in contact komt, wil je dat contact steeds verder uitbouwen totdat er daadwerkelijk resultaat bereikt wordt. Met verschillende contentvormen bouw je via verschillende kanalen een aantal routes om je doelgroep bij één punt uit te laten komen: de centrale landingspagina op je website. Op deze landingspagina zorg je voor een goede call-to-action om conversie te realiseren. Zo’n conversiepunt kan alles zijn, van aanmelden voor een webinar of event tot een online scan of andere downloadbare content waar bezoekers hun gegevens voor willen achterlaten.

Springfish en het bereiken van je doelgroep

Hoe kan Springfish je helpen met het bereiken van je doelgroep? Contentcreatie, daar zijn we goed in. Heb jij veel kennis in huis, maar krijg je het niet tot een goedlopende campagne? Wij helpen je graag. Bij Springfish betekent dat niet dat wij alles voor jou gaan doen. Jij bent de expert in jouw vakgebied. We gaan daarom samen aan de slag. Met een frisse blik en scherpe vragen creëren we content op maat. Bij ons heeft marketing niet één vaste vorm. Zo helpen wij je onder andere met: 

Sommige bedrijven helpen we met bouwstenen rondom strategie, content en vormgeving. Voor andere bedrijven vormen we de flexibele marketingtak die alle marketingactiviteiten oppakt. Marketing van kop tot teen noemen we dat. Wij springen daar in waar jij hulp bij nodig hebt. Dat levert veel op. Een duidelijke propositie, effectieve campagnes en meer tijd voor dat waar je goed in bent. Maar ook warm contact met je klanten, enthousiaste medewerkers én je triggert sollicitanten. Nieuwsgierig geworden? Kom eens binnenvallen of mail Jacqueline.