5 stappen naar een puur en sterk merk

Bepaal je doelgroep – voor wie doe je het eigenlijk?

Voor welke doelgroepen is jouw dienst of product interessant? Maak het zo specifiek mogelijk; elk aanbod vraagt om een eigen doelgroep(bepaling). En elke doelgroep is zelf weer een mix van prospects, huidige en voormalige klanten. Hoe ziet jouw ideale klant er uit?

Meer weten? Mail Danielle

Doelgroepanalyse

Kunst is om je doelgroepen helder te definiƫren, zodat je klant, kandidaat of medewerker zich echt aangesproken voelt. Als je je doelgroep te breed houdt, worden al je uitingen te algemeen. Je target list lijkt dan wel lekker groot, maar uiteindelijk schiet je met hagel en bereik je niemand echt. Het bepalen van je doelgroepen vraagt om scherpe keuzes. Een goede doelgroepanalyse helpt hierbij. Wie wil je precies bereiken? En met welk doel?

Benut data voor profielen en persona’s

Het maken van die scherpe keuzes wordt makkelijker door de toenemende hoeveelheid data. Met klant-, kandidaat- en bezoekersdata kun je nu makkelijk meten wie er binnen je doelgroep het meest interessant zijn. Van zo’n profiel weet je de rol binnen de organisatie, het type organisatie, de leeftijd, de interesses, en het koopgedrag.

Persona’s – Chris in plaats van mid-level manager

De volgende stap is het opstellen van persona’s. Maar wat is het verschil tussen profielen en persona’s? Een profiel is gebaseerd op data, terwijl een persona een verhaal is. Je maakt een persona door de voor jou meest interessante profielen (op basis van de inzichten uit data) te verrijken met kenmerken. Dit zijn dus geen feiten, zoals bij het profiel, maar een inschatting. Hiermee maak je er een fictief persoon van. Denk bijvoorbeeld aan visie, hobby’s, sport, gezinssamenstelling, type vakantie of type auto. Zo’n persona geef je ook een naam, waardoor hij/zij gaat leven binnen de organisatie. Het is een stuk makkelijker – en leuker! – om campagnes en content te maken voor het persona ‘Chris’ dan voor ‘iemand die op mid-level in een groot IT-bedrijf werkt’.

Denk breder dan de primaire doelgroep

Uiteindelijk doe je het allemaal voor je klanten. Maar vergeet ook je andere doelgroepen niet. Bij recruitingcampagnes of interne verandertrajecten bestaat je doelgroep bijvoorbeeld uit potentiĆ«le nieuwe medewerkers die je aan wilt trekken, of bestaande medewerkers die je mee wilt nemen in de verandering. Soms kun je – met een slimme twist – dezelfde content ook voor deze andere doelgroepen gebruiken. Bepaal dus niet alleen je primaire doelgroep, maar denk ook aan de anderen!