Contentmarketing bewijst zichzelf keer op keer. Klanten, prospects én sollicitanten worden zich bewust van je expertises en elk stukje content maakt je merk sterker. Tenminste, als je het goed aanpakt. Voorkom dat je in één van de drie meest voorkomende valkuilen van content zonder strategie trapt, en baseer je uitingen op een doordachte contentstrategie.

De drie valkuilen van content zonder strategie:

Valkuil 1: Geen aansluiting met je Why

Het bestaansrecht van je organisatie is de reden waarom je elke dag enthousiast aan het werk gaat. En waarmee je je klanten daadwerkelijk verder helpt. Toch zien we nog regelmatig dat tijdens het creatieve proces deze Why even ‘vergeten’ wordt. En dan raak je al snel de verbinding kwijt met de unieke reden waarom klanten bij jou moeten zijn. Zaak dus om dit subtiel maar consequent in je content te verwerken.

Natuurlijk hoef je niet in elke content je Why letterlijk te benoemen. Dat wordt  ook wel erg vermoeiend voor de ontvanger. Maar als het goed is sijpelt het wel overal in door. En verspreid je in ieder geval geen content die het tegenspreekt!

Valkuil 2: Vol enthousiasme maar zonder doel

Eerlijk gezegd zien we dit in de praktijk best vaak gebeuren. Goede content, in een mooie vorm en op het juiste kanaal. Vol enthousiasme gemaakt. Maar met als onderwerp een thema waar de focus helemaal niet op ligt, of waarop pas later in het jaar een campagne gepland is. Zonde! Want zo word je niet gezien op die thema’s waar je nou juist de nadruk op wilt leggen. En klanten en prospects komen je bij zoveel thema’s tegen, dat ze niet meer weten waar je expert in bent.

Maar dat enthousiasme wil je juist behouden, het is echt goud waard. Zorg dus voor een goed contentplan, zodat duidelijk is op welke thema’s jullie focus komt te liggen. En wanneer welk thema aan de beurt is.

En, last but not least, denk de buyer en customer journey nauwkeurig uit. Dan kan je content daadwerkelijk leads op gaan leveren rondom die proposities die je in de markt wilt zetten. Maak een spinnenweb met verschillende soorten content, die allemaal naar hetzelfde conversiepunt leiden. Bijvoorbeeld het inschrijven voor een webinar, een evenement of een maandelijkse tip. Of welke downloadbare content dan ook, als het voor de klant maar waardevol genoeg is om zijn gegevens achter te laten. (En we leven in het tijdperk van social selling, dus ga die klant niet meteen koud bellen, maar bouw stapje voor stapje de relatie op.) 

Valkuil 3: Niet weten voor wie je schrijft

Voor wie doe je het eigenlijk allemaal? Als je voor iedereen schrijft, bereik je niemand echt. Ook loop je dan de kans dat je vooral gaat delen wat jij interessant vindt, in plaats van wat je prospects en klanten graag willen weten. Vanuit de klant denken is lastig als je niet weet wie je klant precies is.

Breng dus eerst goed in kaart wie je doelgroep is. Kunst is om je doelgroepen helder te definiëren, zodat die zich echt aangesproken voelt. Een goede doelgroepanalyse helpt daarbij. Weet hoe je ideale klant eruitziet, en waar hij wakker van ligt of juist van droomt. Welke ontwikkelingen zijn hot, en welke strategische keuzes maak jij daarin?

Maak onderscheid tussen snelle successen en op de lange termijn investeren; soms is het slim om naast je bestaande doelgroep een nieuwe doelgroep te ontwikkelen rondom thema’s waar jouw organisatie juist op de langere termijn mee aan de slag wil.

Contentstrategie is met elke brokje content aan je merk bouwen

Voorkom deze valkuilen, dan gaan je proposities echt leven bij je doelgroepen. Zo bereik je je campagnedoel, en bouw je intussen met elk brokje content verder aan je merk. Lastig om een goede contentstrategie op te stellen? Volg dan eerst onze 5 stappen naar een puur merk voor een slimme route.