Ook in alle hectiek en dynamiek – of misschien wel juist daarom – loont het om verder te kijken dan vandaag. Gun jezelf de tijd om regelmatig te evalueren, bij te sturen en vooruit te plannen. Zo voorkom je dat je tijd steekt in dingen die niet meer relevant zijn. Ook kun je dan nieuwe ontwikkelingen – intern of extern – meteen meenemen in je planning.
Traditioneel maken organisaties een marketingplan per jaar. In de praktijk blijkt dit lastiger uit te voeren: er gebeurt zoveel, dat het plan al snel minder relevant blijkt. Nu geldt dit natuurlijk niet alleen voor marketing, ook de rest van het bedrijf heeft hier mee te maken. Laten we eens spieken bij finance, waar het ‘rolling forecast’-principe wordt toegepast. Hierbij plan & voorspel je niet per kalenderjaar, maar voor een schuivende periode, bijvoorbeeld steeds voor de komende 18 maanden.
Een idee voor marketing? Wij denken van wel. Is 18 maanden te ver vooruit? Neem dan een periode die bij jullie bedrijf past. Maar zorg er wel voor dat je ver genoeg vooruit blijft kijken, zodat je op tijd zicht hebt op plannen die meer voorbereiding of doorlooptijd nodig hebben.
Hoe maak je je marketingplannen als rolling forecast, oftewel hoe houd je je marketingplannen op koers?
Een aantal tips uit de praktijk om steeds grip te houden op je marketingplannen, terwijl je wel ruimte houdt om nieuwe ideeën toe te voegen en mee te bewegen met ontwikkelingen.
Wij adviseren je om 1 x per maand de volgende stappen te doorlopen:
1. Wat was je afgelopen maand van plan?
Wat waren je doelen voor de afgelopen maand? Hoeveel heb je daarvan in gang kunnen zetten? En welke doelen zijn niet gelukt, en om welke reden? Soms is het heel reëel om doelen te laten vallen, als ze achterhaald zijn door de werkelijkheid of voortschrijdend inzicht. Ben je er niet aan toegekomen maar is het nog steeds een goed idee? Plan het dan in voor de komende maand.
2.Wat wil je komende maand gaan doen?
Bekijk het plan voor de komende maand. Evalueer kritisch en kijk hierbij naar een aantal factoren:
- Wat staat er in het huidige plan voor komende maand?
- Wat kun je hiervan behouden?
- Wat kun je beter schrappen?
- Wat schuift door vanuit vorige maand, en hoeveel extra tijd gaat dit kosten?
- Welke aanvullende ideeën of activiteiten komen er nieuw bij?
- Hoe ziet mijn contentkalender eruit?
3. Welke ideeën/ doelen moet je nu al in gang gaan zetten?
Nadat je de komende maand hebt gefinetuned en gepland, is het tijd om verder vooruit te blikken. Of je nu hebt gekozen voor een ‘rolling forecast’ van steeds 6, 9 of zelfs 18 maanden, dit is de stap waarin je naar die hele periode kijkt.
Besteed vooral aandacht aan plannen die meer tijd kosten of een langere doorlooptijd hebben. Denk bijvoorbeeld aan:
- Lancering nieuw product
- Campagnes
- Jaarverslag of duurzaamheidsverslag
- Marketingstrategie
- Herijken van de identiteit/ de Why
Kijk daarnaast naar nieuwe ontwikkelingen en pas aan waar nodig. Zo maak je je marketingkalender nog relevanter.
4. Welke resources heb je nodig?
Een groot voordeel van een actueel plan is dat je hiermee ook je resources op tijd kunt regelen, zowel intern als extern. Goede mensen zijn schaars en hebben het druk, ook externe bureaus. Zeker in de huidige arbeidsmarkt! Slim dus om de mensen die je graag bij je projecten wil betrekken zo vroeg mogelijk te polsen.
5. Hoe doe je dit alles pragmatisch en slim?
Natuurlijk wil je niet te veel tijd kwijt zijn aan plannen maken, uiteindelijk wil je vooral uitgevoerd zien. Zorg er dus voor dat je het plannen slim en pragmatisch houdt. Onze tip is om je niet te verliezen in te veel details, waardoor je door de bomen het bos niet meer ziet. Kies je prioriteiten.
Plan bovendien een vast moment per maand in, en hou je daar ook aan. Ook, of misschien wel juist, als het druk is. Een paar tips om dat daadwerkelijk te doen:
- Maak iemand de ‘bewaker’ van dit moment.
- Zet het als maandelijks terugkerend item in je agenda.
- Combineer het met iets leuks zoals een gezamenlijke lunch.
Dit ‘maandelijks onderhoud’ gaat je tijd opleveren en voorkomt vertragingen in je marketing. Ook helpt het je om aanpassingen intern tijdig aan te delen.
Hulp nodig?
Geef ons een seintje, we denken graag met je mee. Voor veel bedrijven spelen wij de rol van ‘bewaker’ en/of sparringpartner.