Contentmarketing – het blijft onmisbaar. Want zonder content trek je je doelgroep lastiger naar je toe. Zonder content heb je geen pullmarketing – of inboundmarketing als je die term liever gebruikt. En ook geen social selling. Gebruik jij al alle slimme vormen die er zijn? Check deze lijst met 36 vormen van content en ontdek waar jouw organisatie staat. 

Contentmarketing is wel echt een containerbegrip. De 36 vormen van content kun je namelijk onderverdelen in verschillende soorten contentmarketing:

  • Snackable content
  • Expert-content
  • Influencer-content (ja, ook binnen B2B!)
  • Download-content
  • Employee-/ candidate-content

Uiteindelijk werkt jouw contentmarketing-machine het best als je al deze soorten inzet. Zodat je via snackable content naar expert- en influencer-content getrokken wordt, en vervolgens naar download-content. En gelukkig kun je per soort kiezen uit voldoende vormen. Welke zet jij al in? En waar kun je nog winst behalen?

36 slimme vormen van content:

Snackable content

Snackable content is een vorm van content die goed werkt om de eerste aandacht te trekken, bijvoorbeeld op social media. Het visuele aspect is cruciaal hierbij: je wilt dat deze content zo opvallend is dat je doelgroep even stopt met scrollen en aandacht besteedt aan jouw boodschap. Daardoor worden ze getriggerd wordt voor de andere, diepgaandere vormen van content. In de praktijk werkt het vaak goed om de diepgaandere content als basis te benutten voor de snackable content.

Denk bijvoorbeeld aan:

  1. Quotes: een sterke quote kan je doelgroep inspireren en verder je content-trechter intrekken
  2. Explainer animaties: eenvoudige korte animatiefilmpjes die snel iets duidelijk maken
  3. Kleine infographics die in één oogopslag iets duidelijk maken
  4. Lijstjes met tips worden door veel mensen snel gescand
  5. Korte video als voorproefje of teaser
  6. Opvallend beeld in combinatie met bijvoorbeeld een quote of een stelling
  7. Gifjes of memes

Expert-content

Met deze content bewijs je dat jij de expert bent binnen je vakgebied. En daar kopen mensen graag van. Zeg nou zelf, je wilt toch het liefst samenwerken met de beste vakmensen?

Denk bijvoorbeeld aan:

  1. Blogs
  2. Visie-artikelen
  3. Infographics
  4. How to – artikelen
  5. Tips-artikelen
  6. Video’s
  7. ‘Instructie’ events
  8. Podcasts
  9. Ezine/ nieuwsbrief die je regelmatig naar je mailinglijst verstuurt. Deze mailinglijst bouw je uit met de contactgegevens die je via download-content verzamelt.
  10. Visueel aansprekend magazine vol reference cases, blogs en visieartikelen als aanvulling op het e-zine
  11. Webinars
  12. (Online en offline) Events

 

Influencer-content

Ook binnen B2B werkt influencer-marketing. Je influencers zijn dan geen BN’ers of YouTubers die je betaalt voor hun aantallen volgers. Maar mensen met een duidelijke visie en interessante ervaringen binnen jouw vakgebied. Ook binnen B2B worden mensen namelijk beïnvloed door de positieve ervaringen van mensen waarmee ze zich vergelijken of zouden willen vergelijken.

Denk bij influencer-content bijvoorbeeld aan:

  1. Reference cases met klanten. Niets zo krachtig als een andere klant die vertelt hoe jullie het hebben aangepakt. En wat de positieve resultaten, maar ook de leermomenten hiervan zijn.
  2. Visie-interviews met professoren. Hoe kijken zij naar ontwikkelingen binnen het vakgebied?
  3. Interviews met het C-level van aansprekende bedrijven. Vraag een CFO, CEO of CIO over hun visie op het vakgebied of een succesvolle aanpak uit de praktijk.

Download-content

Deze content is cruciaal voor je conversie: de content staat achter slot en grendel en in ruil voor klantgegevens ontvangt je doelgroep inhoudelijke kennis. Let op: deze content moet potentiële klanten echt iets bieden om ervoor te zorgen dat het geen afbreuk doet aan je uitstraling. Waar snackable-content bij uitstek kort en vluchtig is, is deze vorm content het meest diepgaand. Interessant genoeg dus voor je doelgroep om gegevens achter te laten, zij moeten het gevoel hebben dat zij hier daadwerkelijk iets voor terugkrijgen.

Denk bij download-content bijvoorbeeld aan:

  1. Whitepapers
  2. Webinars
  3. Modellen in Excel
  4. Demo’s
  5. Scan
  6. Test
  7. E-books

Employee-/ candidate-content

Bij deze soort content snijdt het mes aan 2 kanten: je trekt kandidaten aan en versterkt tegelijkertijd het DNA van je organisatie bij je bestaande medewerkers. Of eigenlijk zelfs aan 3 kanten, want ook je klanten komen deze content tegen. Zo bouw je een uitstraling die aan alle kanten klopt.

  1. Succesmomenten, hoe klein ook, deel ze!
  2. Quiz
  3. Ervaringen van medewerkers. Dit kan als video, als artikel of als quote over een aansprekend beeld.
  4. Vlogs van medewerkers.
  5. In het zonnetje zetten van medewerkers. Een bedrijf dat trots is op zijn mensen, dat spreekt aan.
  6. Nieuwe medewerkers verwelkomen, ook op social media. Zo geef je aan dat er beweging in je bedrijf zit, en dat nieuwe mensen met open armen ontvangen worden.
  7. Aansprekende klanten delen onder het motto: ‘wil jij hier ook een bijdrage aan leveren bij klant X’?

Bouw vanuit een slimme contentstrategie

Volop keus dus, voor je contentmarketing. Welke vormen zet jij allemaal al in? En welke zou je nog aanvullend kunnen gebruiken? Eén ding is zeker, het begint met een goede contentstrategie. Zo voorkom je de 3 valkuilen van content zonder strategie. Bedenk eerst wat je wil bereiken, en welke contentsoorten en -vormen je daarbij gaan helpen. Van daaruit kun je slim en pragmatisch gaan bouwen aan je contentmarketing.

Hulp nodig bij je content?

Dat kan. We helpen je graag. En we snappen hoe je effectieve content maakt en inzet. Bel of mail Danielle voor een goed gesprek.