In de praktijk zien we veel verschillende benamingen en vormen. Maar of je het nu een duurzaamheidsverslag, sustainability report, duurzaamheidsrapport of Integrated Report noemt, de trend is duidelijk. Communiceren over de duurzame doelen en resultaten van je organisatie is helemaal van nu. Wat betekent dit voor jouw organisatie? En wat levert een duurzaamheidsverslag je op?

Waarom een duurzaamheidsverslag

5 redenen waarom een duurzaamheidsverslag goed is voor jouw merk en je organisatie:

1. Inspelen op de verwachtingen van je klanten, medewerkers en investeerders

De roep vanuit klanten, medewerkers en investeerders om aandacht te geven aan duurzame onderwerpen is sterk. Mensen willen hun geld uitgeven aan producten of diensten die zo duurzaam mogelijk geproduceerd worden. En werken voor organisaties waar ze een goed gevoel over hebben. Dat goede gevoel gaat verder dan geld en kwaliteit, juist duurzame onderwerpen worden essentieel gevonden. Inspelen op deze maatschappelijke ontwikkelingen helpt je reputatie en versterkt je merk. Ook vergroot het je kansen tijdens offertetrajecten.

2. Verbinding maken met je doelgroepen

Een sustainability report geeft je de ruimte om de stakeholders die informatie te geven die zij relevant vinden. In de praktijk vinden verschillende stakeholdergroepen andere aspecten van duurzaamheid belangrijk, of willen dit in een andere vorm aangeboden krijgen. Met een visueel en tekstueel aantrekkelijk rapport, gebaseerd op een zorgvuldige stakeholdersanalyse, zorg je voor een sterke band met je doelgroepen. Ontdek hoe we dit voor Borr Drilling aanpakten in de praktijkcase over het creëren van een aansprekend sustainability report. 

3. Geloofwaardig communiceren

De tijd van ‘greenwashing’ is definitief voorbij. In het verleden konden organisaties nog wegkomen met simpelweg vermelden dat ze duurzaam werkten, nu willen je doelgroepen concrete resultaten en cijfers zien. Overigens zijn stakeholders daarin echt wel reëel: zij begrijpen dat je niet in één keer alles duurzaam kunt doen. Duidelijk je visie en doelen communiceren helpt om geloofwaardigheid te creëren.

4. Bouwen aan een betere wereld

Met een sustainability report maak je inzichtelijk waar jouw organisatie staat. Wat is de visie, welke doelen wil je behalen en wat zijn de huidige resultaten? Ook kun je hiermee gaan sturen tijdens het jaar. Door dit binnen en buiten de organisatie helder te communiceren, bouw je aan een betere organisatie. En met elke stap vooruit bouw je samen aan een betere wereld.

5. Strengere wet- en regelgeving

Wet- en regelgeving is vaak de minst leuke reden om iets te doen. Toch is het wel een belangrijke motivatie. Want niets zo vervelend als de reputatie krijgen dat jouw bedrijf niet voldoet aan de wet. En die wet- en regelgeving wordt rondom duurzaamheid steeds strenger. Denk bijvoorbeeld aan de CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive), de nieuwe Europese richtlijn rondom duurzaamheid.

Aan de slag

Genoeg redenen om ook voor jouw organisatie een duurzaamheidsverslag op te stellen. Hoe je dat het best aanpakt? Dat ontdek je in de whitepaper ‘7 tips bij het opstellen van je duurzaamheidsverslag’.

Download de whitepaper

Vul hieronder je gegevens in, daarna ontvang je meteen de whitepaper.

Heb je alvast vragen of wil je een goed gesprek over de mogelijkheden voor een duurzaamheidsverslag? Neem dan contact op met Danielle.