Marketing van kop tot teen – ofwel end-to-endmarketing – betekent dat het hele marketingproces van begin tot eind met elkaar in lijn is. Er zitten geen gaten in de toren. Dan kun je pas echt bouwen. Iedere bouwsteen bouwt voort op de vorige bouwsteen. Zo staat alles met elkaar in verbinding. Denk hierbij aan campagnes, doelgroepen en proposities. Maar ook aan merkstrategie. Eerder schreven we al over de voordelen van de Why als merkstrategie. Eenmaal de Why bepaalt, is het de kunst om vanuit de Why te bouwen. Dat is het fundament. Met elke uiting, elke communicatieactiviteit en elk marketingmiddel bouw je namelijk aan een authentiek merk. Een puur merk noemen wij dat. Kom erachter wat de Why, How en What van jouw organisatie zijn. Dan vormen jouw identiteit en imago één geheel. En dan kun je bouwen. Zo krijg je betrokken medewerkers en enthousiaste klanten. Met een ijzersterke marketingtoren maak jij het verschil.
De 3 belangrijkste bouwstenen voor de marketingtoren
End-to-endmarketing is geen lijstje dat je afwerkt. Het bestaat uit meerdere bouwstenen die allemaal bijdragen aan een authentiek merk. Als je al deze verschillende bouwstenen opstapelt vanuit de Why, maakt dat het verschil. Dat maakt jouw organisatie onderscheidend van andere. Om je alvast op weg te helpen een lijstje met de drie belangrijkste bouwstenen voor de marketingtoren:
Bouwsteen 1: Alles voor het uiterlijk
Een kleur zegt meer dan duizend woorden. Stel, je bent een recyclebedrijf. Ga je dan voor groen of rood? Juist ja, groen! Dat sluit aan bij de marketingstrategie van de organisatie. Kleurgebruik versterkt op die manier de boodschap van de organisatie. Niet alleen met kleurgebruik kun je de strategie van jouw organisatie ondersteunen. Vormgebruik kan hier ook aan bijdragen. Ga je als organisatie voor strakke vormen met rechte lijnen of juist wat ronder? Naast kleur- en vormgeving is ook de beeldtaal belangrijk. Beelden houden namelijk de aandacht vast. Bedenk daarom goed welk beeld je bij welke uiting gebruikt. Vermijd daarbij standaard stockfoto’s. Als het om samenwerken gaat, gebruik dan geen foto van twee handen in elkaar. Die zijn er al genoeg. Maar ga op zoek naar de diepere laag. Bijvoorbeeld een foto van twee mensen die aan een trapeze hangen. Dan zet je emotie in je marketing slim in en komen mensen niet telkens dezelfde foto tegen. En zo onderscheid je je van de massa. Combineer stock-, professionele en zelfgenomen foto’s met elkaar. Dan ben je bereikbaar en transparant voor zowel je klanten als medewerkers.
Bouwsteen 2: Goed gedrag loont
De interne en externe identiteit moeten met elkaar kloppen. Daar komt het gedrag om de hoek kijken. Denk daarbij niet alleen aan het gedrag naar buiten toe, maar ook hoe je met elkaar omgaat op de werkvloer. Wat zijn de normen en waarden binnen het bedrijf? Wij maakten bijvoorbeeld een Doeboek voor een organisatie. Op die manier zet je de Why, How en What om in een praktische, tastbare handvatten. Mensen voelen zich daardoor meer verbonden met de organisatie en dat werkt ook naar buiten toe. Zo voelen klanten zich gewaardeerd. En kunnen ze zich binden aan de organisatie. Dit doe je niet alleen door te communiceren tijdens de verkoop. Maar ook ervoor en erna. Als het externe gedrag hetzelfde uitstraalt als het interne gedrag, is de identiteit één geheel. Dat leidt tot enthousiaste klanten en betrokken medewerkers.
Bouwsteen 3: Content is king
Content is een uitstekende bouwsteen om je Why-strategie in door te voeren. Wat is bijvoorbeeld jouw tone of voice? Spreek jij je klanten met u of met jij aan? Het is letterlijk de stem van jouw organisatie. Van jouw merkstrategie. Zorg ervoor dat ook deze bouwsteen op één lijn zit met je Why, How en What. Zo raakt iedereen vertrouwd met je merk. Creëer daarnaast een spinnenweb van content. Dan kun je je klanten hierin vangen. En hou in gedachten dat er veel verschillende vormen van content zijn. Online en offline. Inhoudelijk en oppervlakkig. En meerdere kanalen. Iedere vorm van content vraagt om een eigen invalshoek. Maar allemaal met de Why als fundament.
Door in al deze bouwstenen een concrete keuze te maken vanuit het fundament van de Why, ontstaat er een stabiele toren. Pas als er geen gaten in de toren zitten, is het goed. Dan staat er een puur merk. Dat zorgt voor rust, herkenning en consistentie. En dat levert weer nieuwsgierige prospects, enthousiaste medewerkers en tevreden klanten op!
Speel geen Jenga met je Why-strategie! Ga aan de slag met de bouwstenen van je marketingtoren. Hulp nodig bij end-to-endmarketing? Loop dan even binnen of mail Jacqueline.