Why, How en What – de cirkel is rond

Why, How en What: drie cirkels uit de Golden Circle van Simon Sinek. Eerder schreven we al over de Why als merkstrategie. Uit zijn model volgt dat organisaties die de Why helder hebben – en dat ook uitdragen – succesvoller zijn dan organisaties die alleen communiceren over de How en de What. De Why is het bestaansecht van de organisatie, de identiteit. De How is de aanpak. Het is de unieke manier waarop jouw organisatie werkt. Hoe onderscheidt jullie werkwijze zich van andere? De What zijn de diensten en producten die jouw organisatie verkoopt.

Golden Circle

Van binnen naar buiten

Al te vaak zien we organisaties die van buiten naar binnen werken. Ze beginnen bij de What en komen niet eens tot de Why. Terwijl organisaties die van binnen naar buiten werken, inspirerend zijn. Voor zowel klanten als medewerkers. En inspirerende klanten en medewerkers zorgen voor een succesvolle organisatie. Als je werkt met de Why als startpunt, kun je de How en What hierop aansluiten. Daardoor zijn identiteit en imago één geheel. De cirkel is dan rond. Maar hoe doe je dat?

 7 tips om de Why, How en What te ontdekken:

1. Vergeet top-down

Ga samen op ontdekkingstocht naar je Why. Iedereen binnen je organisatie heeft namelijk input. Iedere medewerker heeft een idee waar de organisatie voor staat. En een organisatie bestaat uit de optelsom van het gedrag van iedereen. Schenk daarom de Why niet als een sausje over je organisatie om er vervolgens vanuit te gaan dat die optelsom wel goedkomt. De Why moet leven. Het is het gemeenschappelijke gevoel dat iedereen in jouw organisatie heeft.

2. Neem de tijd

Ja, we weten het. De tijd nemen om de Why op te stellen is zo makkelijk nog niet. Tegelijkertijd moeten er namelijk nog honderd ‘belangrijkere’ zaken gebeuren. Maar als je de tijd neemt om de Why secuur op te stellen, is iedere vervolgstap makkelijker, sneller en effectiever! Uiteindelijk bespaar je een hoop tijd als je de tijd neemt om de Why op te stellen.

 

 

3. Ga voor de haarvaten

Eenmaal de Why bepaalt, is het van groot belang dat die tot in de haarvaten doordringt. Komen we weer terug bij de optelsom. Als de Why niet vanuit de haarvaten komt, zal de optelsom nooit de gewenste uitkomst behalen. Dat voel je. Niet alleen je medewerkers voelen dat, maar ook je klanten. Zorg er daarom voor dat iedere uiting begint bij de Why. Zo zorg je ervoor dat iedereen in de unieke bestaansreden van jouw organisatie gelooft. En daardoor jouw producten of diensten graag koopt.

4. Bepaal de How

De How is de aanpak van jouw organisatie. De How gaat in op de handelingen die je uitvoert om te realiseren waar de Why voor staat. Als je de Why eenmaal helder hebt, kun je de How hierop aansluiten. Het is de unieke manier van werken die onderscheidend is van andere organisaties. Denk bijvoorbeeld aan een unieke waardepropositie of unique selling point die jij als organisatie hebt. Door de How te benoemen en deze aan te sluiten op de Why, zet je een authentiek merk neer. Dat werkt.

5. Regel de What

Na het vaststellen van de Why en de How is het eindelijk zo ver: de What. Dat zijn de producten en/of diensten die je als organisatie verkoopt. Het is het meest tastbare van de Golden Circle. Daarom beginnen de meeste organisaties hier ook mee. Maar werk je vanuit de Why en How, dan is de What vele malen geloofwaardiger en inspirerender. Klanten en medewerkers voelen zich onderdeel van de organisatie. En zullen daarom voor jouw organisatie kiezen.

6. Durf te kiezen

Door je doelgroep te bepalen, bereik je veel meer. Maak hierin een doordachte keuze. En zorg dat je de How en What hierop aansluit. Met een echte keuze ben je misschien niet aantrekkelijk voor iedereen. Maar des te aantrekkelijker voor je doelgroep. Als je niet kiest en blijft zweven, bereik je niemand. En dat is het laatste wat je wilt. Liever dus een selecte groep écht bereiken, dan helemaal niemand.

7. Neem de Why af en toe eens onder de loep

De auto geef je een APK-keuring. Het huis een grote schoonmaakbeurt. Je haar eens in de zoveel tijd een knipbeurt. Maar waarom neem je je Why niet af en toe onder de loep? De markt neemt in de loop der jaren een andere vorm aan. De behoefte van je klant verandert. Er ontstaan nieuwe technologische ontwikkelingen. En ook je eigen organisatie is continue in beweging. Sta af en toe even stil en plan zo nu en dan een moment in om je Why, How en What eens kritisch te bekijken. Hulp nodig met een kritische blik? Doe dan de scan en kijk hoe jouw organisatie ervoor staat.

Frisse blik en scherpe vragen

De Why is geen marketingkreet die je met een middagje brainstormen bedenkt. Het is de identiteit van jouw organisatie. Daarom is het slim om een extern marketingbureau in te schakelen. Bij ons betekent dat niet dat wij alles voor je gaan doen. Absoluut niet. We gaan juist samen met jou aan de slag. Met een frisse blik en scherpe vragen komen we er in interactieve sessies samen achter wat de Why van jouw organisatie is. En natuurlijk hoe we op dat fundament de How en What kunnen bouwen. Hoe dat er concreet uitziet in de praktijk? Lees dat in ‘End-to-endmarketing: hoe maak je je Why-strategie concreet?’.

Is het lang geleden dat jij jouw Why onder de loep hebt genomen? Dan is het misschien wel tijd voor een APK-keuring voor jouw organisatie. Wij doen dat graag samen met jou. Kom eens langs voor een praatje of mail Daniëlle.