De Why als merkstrategie: ideaal voor jouw organisatie. De Why is de kern van de Golden Circle. Daaromheen de cirkels How en What. Het is simpel gezegd het bestaansrecht van je organisatie. Het is de identiteit waar jouw organisatie om draait. Waarom doet jouw organisatie wat ze doet? Als je dat weet, dringt de identiteit in iedere uiting door. Denk daarbij niet alleen aan je huisstijl en je content, maar ook aan je medewerkers. Zij komen immers hun bed uit voor jouw organisatie. En waarom zouden ze dat doen als ze daar geen reden toe hebben? De Why is hun reden om op te staan en zich in te zetten voor jouw organisatie. Als je dit helder hebt, stralen je medewerkers dat ook uit. En dat voelt iedereen.

Waarom de Why?

Kleine kinderen hebben zo’n fase waarin ze op alles waarom zeggen.  De welbekende waarom-fase. Waarom moet ik naar bed? Waarom moet ik mijn jas aan? Waarom wordt het donker? Na verloop van tijd gaat deze fase over. Zonde, want de waarom-vraag is essentieel. Waarom de waarom-vraag zo belangrijk is?

Puur merk

Een heldere Why als merkstrategie zorgt voor een authentiek merk. Een puur merk noemen wij dat. Alles is dan in lijn met de Why. Als je weet waarom je als organisatie doet wat je doet, is dat de basis voor al je uitingen. Het zorgt ervoor dat je organisatie één geheel is. Zonder dat de identiteit en het imago met elkaar botsen. En dat trekt zowel klanten als medewerkers aan.

Living the brand

Met een heldere Why verbind je je medewerkers aan de organisatie. Zij voelen zich onderdeel van de organisatie. Medewerkers weten waar ze voor staan. En dat stralen ze ook uit. Reken er maar op dat je klanten dat als positief ervaren. En reken er ook maar op dat klanten het merken als de Why niet overeenkomt met de motivatie van je mensen…

Fundament waar je op kunt bouwen

De Why vaststellen loont. Het kost misschien even tijd om een goede waarom op te stellen, maar dan heb je ook wat. Als je eenmaal de Why hebt vastgesteld, is iedere vervolgstap makkelijker, sneller en effectiever!

How en What volgen op de Why

We zien nog vaak dat veel organisaties van buiten naar binnen werken. Ze beginnen bij de What, dat zijn de diensten of producten. En komen niet eens tot de Why, waarom ze dat doen. En dat terwijl organisaties met een heldere Why het meest succesvol zijn. Wie wil nou geen succes hebben?

Gebruik de Why als uitgangspunt van je strategie. Dan is dat het fundament waar je je How en What op kunt bouwen. De How is je aanpak. Het is de unieke manier waarop jouw organisatie de dingen doet. Dat zal wellicht iets veranderen als de markt daarom vraagt, maar niet zo snel. De What tenslotte is het meest flexibele element. Diensten en producten zal je regelmatig toevoegen, aanpassen of verwijderen. Maar blijf de How en What altijd aansluiten op de Why. Wil je weten hoe je de Why ontdekt? Lees onze 7 tips over de Why, How en What.

Ook al bestaat de Golden Circle al een aantal jaar, het is relevanter dan ooit. In de huidige wereld kan iedereen het over je merk hebben. Klanten verwachten dat organisaties transparant en oprecht zijn. Dat ga je niet bereiken als je begint bij de What. Dan draait alles alleen maar om je diensten en producten. Het gaat erom dat klanten geloven in waarom je als organisatie doet wat je doet. En dat kan alleen maar als de strategie helder is. En iedereen binnen jouw organisatie de identiteit tot in de haarvaten voelt.

In de praktijk: de Why als merkstrategie

Sta maar eens stil bij organisaties om je heen. Of het nu de supermarkt of de elektronicawinkel om de hoek is. Op ieder bedrijf kun je de Why, How en What toepassen. Bij de één beter dan de ander. Inspiratie opdoen? Enkele organisaties met een heldere Why als merkstrategie:

Coolblue – Alles voor een glimlach.

Iedere uiting van Coolblue heeft  Alles voor een glimlach als basis. Naar eigen zeggen een merkstrategie met een obsessieve focus op klanttevredenheid. Zoek maar eens de Algemene Voorwaarden van Coolblue op. Voorwaarde 3? Wij doen niet zo moeilijk. Normaal gesproken worden de Algemene Voorwaarden niet of nauwelijks gelezen. Omdat het taalgebruik bijna altijd zakelijk is. Coolblue uit hun Why als merkstrategie zelfs in de Algemene Voorwaarden. Als je dit leest, verschijnt er toch een glimlach op je gezicht?

IKEA – Dagelijks leven eenvoudiger maken voor iedereen.

De Why van IKEA is tot in de kern doorgedrongen. Zij combineren functionaliteit, kwaliteit, design en waarde met elkaar. En houden daarbij ook nog eens duurzaamheid in gedachten. In de praktijk is dit terug te zien. Niet alleen in de producten, maar ook in de vormgeving van de catalogus, de prijs en zelfs de indeling van de winkels.

Tony’s Chocolonely – Slaafvrije chocolademarkt.

Beste voorbeeld van de Why van Tony’s Chocolonely? Hun chocoladereep natuurlijk! In tegenstelling tot andere chocoladerepen is deze reep verdeeld in ongelijke stukken. Vanuit de strategie is de boodschap daarbij dat de chocoladewereld ook niet eerlijk verdeeld is. De positieve storytelling sluit naadloos aan bij hun merkstrategie en werkt inspirerend!

En onze Why?

Waarom wij doen wat we doen? Omdat wij geloven dat een puur merk versterkt. Trek dus je kinderschoenen weer aan en stel ook eens die waarom-vraag! Hulp nodig bij het stellen van die vraag? Kom eens binnenvallen of mail Daniëlle.