Tip 1. Begin met het grotere plaatje

Contentmarketing is vooral effectief als je weet wat je hogere doel is. Bepaal eerst wat je wil bereiken met je contentmarketing. Welke propositie wil je in de markt zetten? En voor wie? Bedenk daarna welke thema’s belangrijk zijn voor je doelgroep; wat zijn de dromen en angsten? Kijk daarbij zeker ook naar de trends en ontwikkelingen die spelen in het vakgebied van je doelgroep.

In de praktijk komen we nog vaak tegen dat er fantastische content gemaakt wordt, maar dat er geen verbinding is met de diensten van de organisatie. Zonde! Of het omgekeerde: dat er te veel wordt uitgegaan van het beschrijven van de diensten, zonder de vertaalslag naar inhoud die relevant is voor je doelgroep. Je maakt tenslotte geen folder. Meer hierover ontdek je in ‘Zonder strategie is content geen king’.

Tip 2. Deel het op in behapbare brokjes

Na het bepalen van het bos in tip 1, ga je vervolgens per boom aan de slag. Zodra je je thema’s bepaald hebt, kun je een thema opdelen in blokjes. Vervolgens bedenk je per blokje welke content hierbij past. Een veel voorkomende valkuil is dat er alleen hele lange stukken gemaakt worden.

Voorkom dit, en zorg ervoor dat je verschillende vormen van content inzet rondom één thema. Dit heeft verschillende voordelen. Ten eerste bereik je zo verschillende soorten content-afnemers binnen je doelgroep. Verschillende mensen hebben ook verschillende voorkeuren; waar de één graag een verdiepend stuk leest, wil de ander liever een overzichtelijke infographic of een kort vlog. Inspiratie nodig? Lees dan ook ‘Gebruik je deze 36 vormen van content al?’

Ten tweede zitten de verschillende mensen binnen je doelgroep in verschillende fases van het aankoopproces, waarbij elke fase om een andere type content vraagt. Iemand die zich nog niet bewust is van een ontwikkeling in de markt, heeft andere informatie nodig dan iemand die een besluit wil nemen over met welke partij hij in zee gaat om in te spelen op die ontwikkeling.

En, last but not least, het is vaak makkelijker om kleinere stukken deelcontent te maken. De vuistregel? Bij veel stof heb je twee keuzes: opdelen in meerdere stukken content, of bundelen in een diepgaande whitepaper of helemaal van nu: een e-book.

Tip 3. Bouw regelmaat in

Door een vaste regelmaat aan je content te geven, kom je in een mooi ritme. Denk bijvoorbeeld aan het maandelijks versturen van je nieuwsbrief. Wil je liever elke twee maanden? Ook prima, het gaat vooral om het vaste ritme. Ook een vast ritme rondom een (online) evenement werkt goed; van het aanwakkeren van interesse tot het achteraf delen van de uitkomsten.

In de praktijk zien we dat het opzetten van een vast ritme in je nieuwsbrief veel duidelijkheid biedt. Uitstelgedrag is één van de meest voorkomende belemmeringen rondom contentmarketing. Als iedereen binnen je organisatie weet dat er regelmatig iets uit moet, is er een stok achter de deur. Een mooie manier om de valkuil van ‘morgen kan het ook nog’ tegen te gaan en je contentvolume op peil te krijgen.

Een tweede voordeel is dat je regelmatig onder de aandacht van je klanten komt. Benut daarbij de content die je voor je nieuwsbrief maakt, meteen ook voor je andere kanalen zoals de website en social media. Denk bijvoorbeeld aan een mooie teaser op LinkedIn naar de betreffende content op je website, waarmee je nieuwe mensen naar je toe trekt.

Tip 4. Steek je content in een ander jasje

Als je het denkwerk voor een stuk content eenmaal gedaan hebt, kun je het daarna vaak behoorlijk makkelijk in een ander jasje steken. Het lastigste deel heb je tenslotte al gedaan. Een ander format spreekt net weer andere mensen aan. Ook inzetten op nieuwe kanalen doet soms wonderen voor je bereik.

In de praktijk werkt het vaak goed om die verschillende vormen van dezelfde content vooraf al uit te denken. Maak bij een reference case meteen mooie foto’s van de geïnterviewde, zodat je die met een quote goed kan delen op social media. Of maak een vlog van de ‘making of’ van het interview, waarin wat treffende quotes naar voren komen.

Tip 5. Update je klassiekers

Neem ook je oude content eens goed onder de loep. Met een kleine twist kun je die vaak weer heel goed inzetten, en dat bespaart je veel tijd. Ga daarbij uit van bewezen successen uit het verleden: spit Google Analytics eens goed uit. Welke artikelen deden het goed in het verleden?

Bekijk deze ‘golden oldies’ vervolgens kritisch. Dragen ze nog bij aan je huidige doelen rondom contentmarketing? Leg ze daarvoor langs de lat van tip 1; ondersteunen ze nog steeds je proposities? Mooi! Fris het stuk dan op. Dit doe je door actuele ontwikkelingen toe te voegen. Kijk ook kritisch naar je bewoordingen, denk bijvoorbeeld aan een trend die een paar jaar geleden ‘in opkomst’ of ‘nieuw’ was.

Passen ze niet meer bij je huidige proposities? Ook dan kun je deze content soms nog steeds benutten. Bedenk of je deze stukken met wat aanpassingen of aanvullingen kunt laten aansluiten op je huidige doelen. Lukt dat niet, dan is het misschien tijd om deze content te verwijderen van je website.

Tip 6. Herken je eigen beren op de weg

In de praktijk zien we dat experts nog wel eens een drempel voelen. “Dit weet toch iedereen al”, of “Wie ben ik dat ik hier iets over ga schrijven,” zijn dan veelgehoorde kreten. Bedenk dan dat je als expert echt heel veel kennis in huis hebt. En vaak veel meer dan de doelgroep waar je de content voor maakt.

Een tip die vaak goed werkt is om eerst te focussen op de dingen die je wél voor je ziet. Waarvan weet je zeker dat het interessant is voor anderen? Welke adviezen geef je in de praktijk vaak aan je klanten? Begin met het maken van die content, en ga vervolgens steeds een stap verder.

Tip 7. Verleid je doelgroep bij elk stuk content tot actie

In de ideale wereld klimt je potentiële klant na het lezen of zien van je content meteen in de telefoon of mail om met je samen te werken. In de echte wereld is dat vaak wel wat te snel gedacht. Je potentiële klant wil jou en je bedrijf eerst wat beter leren kennen. Tijd voor een laagdrempelige manier om die kennismaking vorm te gaan geven.

Dit doe je door aan elk stuk content een ‘call to action’ (CTA) toe te voegen. Denk bijvoorbeeld aan het inschrijven voor je nieuwsbrief, het downloaden van een whitepaper, het invullen van een online scan of het aanmelden voor een evenement.

Ook dit kan makkelijker dan je zou denken. Je hoeft niet voor elke content een nieuwe call to action te verzinnen. Je maakt bijvoorbeeld een whitepaper, die je vervolgens bij elke content over dat thema kunt inzetten.

Vang je klanten met een slim online spinnenweb

Door deze tips toe te passen, wordt contentmarketing een stuk makkelijker. Je zet het vliegwiel aan, waardoor je sneller resultaat ziet. Bovendien ben je er een stuk minder tijd aan kwijt. Zo bouw je met elke stuk content een draadje voor je online spinnenweb, waarin je je klanten kunt vangen.

Test: waar sta jij met je contentmarketing en je merk?

Goede content versterkt de uitstraling van je merk. En bij een puur merk past de content naadloos bij het DNA van jouw organisatie. Nieuwsgierig naar waar jij staat met je contentmarketing en je merk? Doe de Puur Merk-scan.

 

Beeld: Eelke Dekker