1. Originele content draait niet alleen om je concurrentie

Jezelf onderscheiden van je concurrenten is natuurlijk goed. Noodzakelijk zelfs. Maar er is meer om je van te onderscheiden, zoals bijvoorbeeld vakinhoudelijke platforms of zelfs je eigen andere content. Denk daarbij ook aan verschillende invalshoeken voor je verschillende kanalen.

Ook voor je verschillende uitingen kun je een invalshoek per middel kiezen: een whitepaper of e-zine vraagt om iets anders dan een reference case of een jaarverslag. De rode draad blijft hetzelfde, zodat je merk consistent en herkenbaar is.

2. Maak het je ontvanger niet te makkelijk

Wil jouw organisatie complexe diensten of producten in de markt zetten? Grote kans dat je doelgroep dan over een hoog opleidingsniveau en veel denkkracht beschikt. Stel je persona’s zorgvuldig op en neem dit element zeker mee. Stem vervolgens je beeld of metafoor daarop af, zodat de ontvanger eerst een paar seconden moet nadenken. Daardoor blijft de boodschap beter hangen.

3. Blijf dicht bij de kern van jouw merk

Je DNA, je Why, je kernwaarden, je klantbelofte. Hoe je het ook noemt, zorg ervoor dat je content hier naadloos op aansluit. Dan krijg je wat wij een puur merk noemen.

Als het goed is, heb je namelijk bij het vaststellen van je klantbelofte al goed nagedacht over het onderscheidend vermogen van jouw merk. Is dit nog niet zo? Dan is het zaak om die strategische stap eerst te zetten, voordat je aan de slag gaat met je content. Anders loop je het risico dat je veel investeert in content die net de plank misslaat.

4. Kies het juiste beeld

Visueel kun je veel toevoegen maar ook afbreken qua originaliteit. Het beeld is samen met de titel vaak het eerste wat mensen zien. Een goed beeld doet dus veel. Natuurlijk moet het beeld visueel sterk zijn. Maar zorg er zeker ook voor dat het geen standaardbeeld is, wat je talloze malen voorbij ziet komen. Tel maar eens het aantal afbeeldingen van ineengeslagen handen als beeld bij samenwerken. Niet doen dus! Denk verder, zorg voor een slimme metafoor en een beeld dat opvalt.

5. Het mag best even schuren

Originele content kan best lastig zijn om intern goedgekeurd te krijgen. Want standaardcontent is wel zo veilig, daar kan niemand iets op tegen hebben. Maar die veilige content is dan intern misschien wel prettig, extern doet het veel te weinig. En dat is toch het uiteindelijke doel. Dus trek je bokshandschoenen aan en daag iedereen uit die voor te veilig wil gaan. Wrijving geeft glans! Af en toe je neus stoten, dat hoort er nu eenmaal bij.

Originele contentmarketing loont

Is het makkelijk, origineel zijn? Absoluut niet. Het vraagt om creativiteit, doorzetten, door je frustratie heengaan, nog een keer brainstormen en veel kennis van jouw klantbelofte, je DNA en de inhoud van jouw diensten. Lastiger dus dan ‘gewoon’ maar iets maken. Maar die extra effort loont wel. Jouw originele content valt veel meer op. Bovendien zorgt het voor veel meer betrokkenheid bij je doelgroep. En dat is wel wat zweetdruppeltjes waard.

Is jouw merk al klaar voor originele marketing? Test jezelf!

Doe de scan en ontdek hoe sterk jouw merk is in maar 26 vragen.