Element 1: de inhoud van contentmarketing
Mensen, en dus ook jouw doelgroep, worden overspoeld met informatie. Zaak dus om informatie aan te reiken die echt interessant is voor jouw doelgroep. Waar liggen zij wakker van? Schrijf hierbij niet commercieel, een ‘reclamefolder’ wordt slecht gelezen. In de praktijk zien we dat inhoudelijke teksten, met nieuwe inzichten, praktische informatie of een praktijkcase goed gelezen worden. Deze vakinhoudelijke informatie kun je wel slim afsluiten met een ‘call to action’; een oproep aan de lezer om contact met je op te nemen. Zo vergroot je de leadgeneratie van je artikel.
Element 2: de vorm van inhoudelijke teksten
Hoe breng je de inhoud zo aansprekend mogelijk over? Denk hierbij aan visuele ondersteuning; een mooi beeld laat je artikel meteen leven. Met het type artikel kun je ook spelen, schrijf je een blog, een 5 tips-artikel of een publicatie in een vakblad? Het type communicatiekanaal dat je hierbij inzet is belangrijk, een Ezine heeft een andere uitstraling nodig dan een publicatie in een vakblad. Tip: recycle je content in verschillende vormen.
Element 3: het bereik van contentmarketing
We zien regelmatig dat deze laatste stap, het bereiken van je klanten, de minste aandacht krijgt, terwijl dit toch een cruciaal element is. Deze stap overslaan, is alsof je op vakantie mooie, dure ansichtkaarten koopt, op elke kaart een persoonlijke boodschap schrijft maar dan vergeet ze op de bus te doen. Veel moeite, weinig resultaat…
Hoe verhoog je het bereik van je contentmarketing?
- Bouw aan je klantendatabase en hou deze up to date. Dit vraagt om discipline van iedereen die met klanten te maken heeft. Geen leuke klus, wel noodzakelijk om je doelgroep te kunnen bereiken. Ga hierbij zorgvuldig om met privacywetgeving.
- Verspreid je artikel via verschillende kanalen tegelijk. Na het investeren in goede content, loont het om je artikel zo veel mogelijk uit te nutten. Zo kun je een artikel na publicatie in een vakblad goed ‘hergebruiken’ in je eigen Ezine, op je website, in een mailing naar klanten, in LinkedIn groepen en op Twitter. Wel altijd met bronvermelding!
Impact = inhoud x vorm x bereik
De vakinhoudelijke specialist is geneigd om vooral de inhoud in te duiken, de marketeer wil het er vooral mooi uit laten zien. Maar het minst ‘leuke’ werk, dat van het creëren van bereik, zorgt er wel voor dat die mooie inhoud ook daadwerkelijk extern impact heeft. En dat is uiteindelijk het doel….
Meer marketingtips?
Meld je hier aan en ontvang elke maand een handige marketingtip.