Kijk eens met een andere blik naar je marketingactiviteiten. Net als je tuin, kan ook de marketing van je organisatie in de lente een opfrisbeurt gebruiken. 5 tips voor je marketingtuin:

1. Begin met het tuinontwerp


Alles begint met een goeddoordacht plan. Hoe ziet je merk eruit? Welke proposities wil je in de markt zetten? Wat wil je bereiken met je campagnes? Bij welke doelgroep, en hoe benader je die? En welk team aan vakmensen heb je hiervoor nodig?

2. Een mix van éénjarigen en vaste planten


De marketing van je organisatie bestaat uit een mix van vaste en tijdelijke elementen. Zorg hierbij voor een optimale mix: de vaste merkelementen zorgen voor houvast en herkenbaarheid. Ze moeten de campagnes ondersteunen en versterken. De campagnes zijn als de éénjarigen; tijdelijke elementen die de tuin steeds op een andere manier karakter geven. Zij zorgen ervoor dat de doelstellingen rondom de proposities gehaald worden. Tegelijkertijd geeft elke campagne kleur en ematie aan het merk. Zo wordt je merk met elke uiting sterker.

3. Verplaats snelle groeiers


Sommige planten groeien sneller dan verwacht. Ze nemen dan al gauw te veel ruimte in en verdringen andere planten. Dit geldt ook voor sommige proposities. De content rondom één dienst kan soms te veel plek innemen. De oplossing? Verplaatsen naar een plek waar wel ruimte is. Denk aan een apart onderdeel op de website, of een gerichte nieuwsbrief naar een specifieke doelgroep.

 4. Snoei dood hout


De landingspagina van een campagne van twee jaar geleden? Verouderde informatie over een dienst? Een artikel over software die niet meer ondersteund wordt? Weg ermee. Het belemmert de groei van de elementen die wel relevant zijn. Zet de uitstraling van je merk en de huidige campagnes centraal

5. Recht harken en straatje vegen


De klusjes die pas komen nadat alles gedaan is. Niemands favoriet, maar wel noodzakelijk voor een goed resultaat. Linken alle weblinks naar de juiste pagina’s nadat de website is aangepast? Is er een nieuwe landingsplek voor externe verwijzingen als er artikelen verwijderd zijn? Verloopt de customer journey nog soepel? Zorg ervoor dat alle details kloppen.

Na deze stappen kun je in je tuin heerlijk genieten van de lentezon!