Personal en corporate branding

Publiceren in vakbladen heeft een dubbel effect op het merk; het versterkt in één keer zowel de personal branding van de auteur als de corporate branding van de organisatie.

Het levert naamsbekendheid op binnen een breder publiek. Bovendien geeft het de auteur het stempel van ‘expert’. Een onafhankelijke redactie heeft per slot van rekening besloten dat het artikel goede inhoudelijke informatie bevat.

6 tips voor free publicity in vakbladen:

1. Free publicity kost geld

De kreet free publicity is wat misleidend. Er hoeft weliswaar niet te worden betaald voor het plaatsen van het artikel, maar het opzetten, schrijven en redigeren van een goed artikel vraagt zeker om een investering aan tijd en geld. 

2. De mindset is ‘samenwerking’

Free publicity is succesvol in een echte samenwerking met de pers. Redacties zijn altijd op zoek naar goede inhoudelijke verhalen. En als organisatie is het platform dat een redactie kan bieden heel waardevol.

In een goede samenwerking maak je concrete afspraken  over het aantal woorden (of lettertekens) en deadlines. En wellicht nog belangrijker: hou je daar ook aan. Biedt exclusiviteit, een redactie vindt het niet prettig om exact hetzelfde artikel in het concurrerende vakblad te lezen.

3. Waar ligt de doelgroep wakker van?

De allereerste stap is de doelgroep van het vakblad in kaart brengen:

  • Wat is de achtergrond en het kennisniveau van het lezerspubliek?
  • Is het een vak- of een brancheblad?
  • Waar loopt de doelgroep tegenaan?
  • Wat zijn de huidige trends en nieuwe ontwikkelingen?
  • Is er nieuwe wetgeving op komst?

4. Eerst een synopsis

Een van de meest voorkomende valkuilen is meteen het hele artikel schrijven. Dan is er echter een grote kans, dat alle energie en tijd resulteert in een artikel wat net een andere insteek heeft dan wat de redactie interessant vindt.

Begin met een synopis van ongeveer een half A4. In de synopsis:

  • de titel
  • triggerende inleiding over het thema van je artikel
  • waarom is het voor de doelgroep interessant om te lezen
  • schets van de alineaopbouw
  • 1 regel over de achtergrond van de auteur

De synopsis gaat naar de redactie van het vakblad. Als de redactie het onderwerp en de gekozen insteek interessant lijkt voor een artikel, volgen er afspraken over het aantal woorden en de deadlines.

5. Content is king

Nu begint het daadwerkelijke schrijven. In de synopsis is al een schets gemaakt van de alineaopbouw, deze biedt houvast bij de structuur van de tekst.

Schrijf inhoudelijk, niet commercieel. Uit een goed inhoudelijk stuk blijken de expertise en visie vanzelf, op een veel authentiekere manier dan in een commerciële tekst die ingaat op je propositie.

Werk met subtitels en kaders, dat helpt de lezer bij het ‘scannen’ van de tekst. Vergeet niet om de spelling te checken en laat het artikel altijd door een ander tegenlezen!

6. Zet de ‘tam-tam’ aan

Na de publicatie in het vakblad, kun je de redactie om toestemming vragen voor het publiceren van een PDF op de website. De meeste redacties gaan akkoord, op voorwaarde van bronvermelding.

Om het merk optimaal te versterken, is het mooi om zoveel mogelijk communicatie rondom het artikel te creëren. Social media als twitter en linkedin, maar ook een mailing naar klanten en prospects zijn heel effectief.

Een goed artikel leeft lang

Een goed artikel is lang bruikbaar om de auteur en de organisatie neer te zetten als expert. Overhandig het aan nieuwe klanten, voeg het toe bij offertes en verwijs ernaar in latere nieuwsartikelen op de website.

Meer weten over free publicity of het redigeren van een artikel?

Neem contact op met Danielle Gruijs.