Marketing is zeer waardevol voor jouw organisatie. Met de juiste marketing bereik je de juiste doelgroep met de juiste boodschap. Dat zorgt voor een sterk imago, naamsbekendheid en uiteindelijk meer sales. Waarschijnlijk is dit niet de eerste keer dat je dit leest. Maar ga je voor in-housemarketing? Of ga je het uitbesteden? Lees hier de 5 voordelen waarom het uitbesteden van je marketing meer oplevert voor jouw organisatie.

Je hebt besloten om je marketing uit te besteden. Omdat een extra marketeer in dienst nemen namelijk een flinke kostenpost is. Of je medewerkers hebben niet voldoende tijd, de juiste kennis of genoeg ervaring in huis. Je gaat opzoek naar een extern marketingbureau dat bij je past. Daar heb je ‘m, de extra tip: vind een marketingbureau waar jouw organisatie tot haar recht komt. Maar waar moet je nog meer op letten als je je marketing uitbesteedt?

Tip 1: Gooi ’t niet over de schutting

Als je je marketing uitbesteedt, betekent dit niet dat je alles zomaar over de schutting kan gooien. Je kunt veel natuurlijk aan het marketingbureau overlaten, maar het is belangrijk dat je input levert. De allerbelangrijkste reden? Het is jouw organisatie. Jij bent immers degene die een product of dienst verkoopt, de juiste kennis in huis heeft en ervan profiteert. Zorg er daarom voor dat tenminste één iemand in de organisatie verantwoordelijk is voor de inhoud en de kennis. Dan hou je altijd een vinger aan de pols. Zodat dat wat je naar buiten brengt, klopt. En aansluit bij de merkidentiteit van jouw organisatie.

Tip 2: Sta samen sterker

Als je je marketing uitbesteedt, betekent dat niet dat je achterover kan leunen. Het is en blijft namelijk jouw business. Ga daarom juist samen aan de slag. Niet alleen samen met het marketingbureau, maar ook met je medewerkers en klanten. Zo creëer je draagvlak binnen je organisatie. Je zult zien dat je marketing nóg beter staat en aanslaat.

 

 

Tip 3: Maak het onderscheid tussen project en regie

Waarschijnlijk heb jij binnen jouw organisatie een projectleider die alle projecten beheerst. Iemand die goed is in het organiseren, plannen en uitvoeren van alle projecten. Maar dat betekent niet dat de projectleider ook kan regievoeren. Degene die de regie voert, zorgt ervoor dat alles één geheel wordt. Dat iedere marketinguiting niet alleen aansluit op elkaar, maar ook op het bestaansrecht van jouw organisatie. Maak daarom het onderscheid tussen deze twee rollen. Zodat er altijd iemand is die naar het grotere marketingplaatje kijkt.

Tip 4: Skip de standaard plaatjes en salesteksten

Met regievoering alleen ben je er nog niet. De losse aspecten van de marketing moeten ook kloppen. Klanten en medewerkers zijn opzoek naar oprechtheid en transparantie. Standaard plaatjes en salesteksten helpen daar niet bij. Zorg daarom dat niet alleen de inhoud, maar ook de vorm klopt. Wij doen dat bijvoorbeeld met behulp van onze specialisten. Zodat iedereen doet waar hij of zij goed in is. En er effectief resultaat neergezet wordt.

Tip 5: Weet de route voor je medewerkers

Marketing is niet iets wat één persoon even doet. Je moet ervoor zorgen dat er draagvlak voor is binnen jouw organisatie. Zorg daarom dat je medewerkers op de hoogte zijn en de route weten. Wie moeten ze bellen voor vragen of ideeën? En wat zijn de afspraken?

Onze kracht is het regievoeren zodat alles één geheel wordt. En dat in samenwerking met de mensen met wie jij al werkt. Met een frisse blik en scherpe vragen bieden wij meerdere diensten aan. Marketinguitbesteding heeft bij ons niet één vaste vorm. Sommige bedrijven helpen we met de bouwstenen rondom strategie, content en vormgeving. Voor andere bedrijven vormen we de flexibele marketingtak die alle marketingactiviteiten oppakt. Marketing van kop tot teen noemen we dat. Wij springen daar in waar jij hulp nodig bij hebt. Dat levert veel op. Een duidelijke propositie, effectieve campagnes en meer tijd voor dat waar je goed in bent. Maar ook warm contact met je klanten, enthousiaste medewerkers én nieuwsgierige sollicitanten. Zo kun je pas echt je bedrijf op de kaart zetten!