Bij het actueel maken van je marketingstrategie draait het om je klanten. Logisch, denk je misschien, dat is toch altijd zo? Toch vraagt deze tijd om een diepgaandere blik op je klanten. Hoe draaien zij? Wat hebben zij nu nodig? En wat is de verwachting op de langere termijn?

4 scenario’s voor je marketingstrategie

Zie jij door het bos de bomen nog? Er spelen zoveel factoren die nooit eerder gespeeld hebben. Om je marketingstrategie gericht aan te passen, helpt het om je klanten en prospects in kaart te brengen aan de hand van vier scenario’s:

1. Gaat als een trein – nu en in de toekomst
2. Draait nu heel goed, maar toekomstverwachting is onzeker
3. Nu grote zorgen, maar de toekomstverwachting is rooskleurig
4. Draait nu slecht, en de toekomst ziet er ook niet zo goed uit

In onderstaande matrix kun je al je klanten en prospects overzichtelijk indelen:

4 Scenario's marketingstrategie

Als je je klanten ingedeeld hebt, zie je in één oogopslag ook het meest waarschijnlijke scenario voor jouw eigen organisatie. Vervolgens kun je conclusies gaan trekken. Welk scenario geldt voor het merendeel van jouw klanten? En wat betekent dat voor jouw bedrijf? Loop je het risico in zwaar weer te komen, of zijn er juist extra kansen doordat jouw diensten inspelen op een actuele behoefte? Hiermee kun je gericht gaan kijken naar je prioriteiten nu, en hoe je je kunt voorbereiden op de toekomst.

Doelgroepen of diensten aanpassen

De volgende stap vraagt om het maken van heldere keuzes. Een forse portie lef en goed buiten de kaders denken is daarbij wel nuttig. Ook een externe blik kan helpen. Durf je jezelf scherpe vragen te stellen, zoals:

Hoe help ik mijn huidige doelgroepen?

  • In hoeverre zijn de problemen en dromen van mijn doelgroep veranderd?
  • Wat kan ik ze bieden?
  • Waar hebben mijn klanten nu acuut behoefte aan?
  • En wat hebben ze op de langere termijn nodig?
  • Moet ik andere producten/diensten ontwikkelen?
  • Of kan ik mijn huidige dienst met een andere twist in de markt zetten, bijvoorbeeld door fors in te zetten op het koopmotief ‘besparen’.

Heb ik nieuwe doelgroepen nodig?

  • Kan ik vooruit met alleen de huidige doelgroep, of zit die in zulk zwaar weer dat ik extra doelgroepen aan moet boren?
  • Welke diensten kan ik makkelijk ombuigen naar een andere doelgroep?
  • Welke problemen en dromen heeft deze doelgroep?
  • Hoe speel ik daar goed op in?

Aanpassen marketingstrategie aan de hand van de scenario’s

Na het uitwerken van de scenario’s en het beantwoorden van bovenstaande vragen kun je je marketingstrategie gaan aanpassen. Doe dit in afgewogen stappen, zodat je een gefundeerde aanpassing doet:

  • Maak een gap-analyse tussen huidige strategie en nieuwe keuzes
  • Pas je doelgroepen aan
  • Werk nieuwe personas uit en pas huidige personas aan
  • Pas je proposities aan
  • Hoe ziet je nieuwe end-to-end marketingproces er nu uit?
  • Welke sales- en marketingactiviteiten zijn nu effectief?
  • Welke (nieuwe) kanalen zet je daarvoor in?
  • Welke alternatieven heb je voor evenementen en congressen?
  • Welke content heb je voor welk kanaal nodig?

Verbinding met je klanten

De band met je klanten blijft essentieel, ook of misschien wel vooral nu. Overal om ons heen worden banden hechter en helpen mensen elkaar. Aandacht geven aan de relatie past niet alleen in deze tijdsgeest, maar is wat ons betreft ook het juiste om te doen. In bijzondere tijden steun je elkaar.

Bij het aanpassen van je strategie is het dan nu ook extra van belang dat je vanuit je merk de band blijft behouden. Hou dus bij het aanpassen van je merkstrategie vast aan je merkverhaal, of creëer een sterk nieuw verhaal.

Geen glazen bol, wel houvast met scenario’s

Door vanuit scenarios naar je marketingstrategie te kijken, krijg je meer houvast. En dat geeft richting, energie en enthousiasme. Zodat zowel jij als je klanten naar het meest positieve scenario gaan.

Zelf aan de slag? Download het kwadrant

Wil je hiermee aan de slag? We brengen graag scherpte in je strategiesessie, dus neem contact met ons op voor een virtuele kop koffie. Of print alvast het scenario-kwadrant uit en deel zelf je klanten in. Download hier het scenario-kwadrant.