Niet het leukste onderwerp, we weten het. Maar ja, 25 mei komt snel dichterbij. En dan treedt de wet echt in werking. Hoe zorg je ervoor dat je ook op dit onderwerp de uitstraling van je merk overeind houdt? En dat je klanten je niet alleen begrijpen, maar ook voelen dat je ze serieus neemt?

 

De inhoud van de wet is niet ons vak. Dit is echt het domein van juristen. En daar zit dan ook het addertje onder het gras. Want juridische taal is over het algemeen niet heel prettig leesbaar. En past vaak al helemaal niet bij de taal van jouw merk.

Ieder zijn vak

Natuurlijk is het heel zinvol en noodzakelijk dat juristen aangeven wat de gevolgen van de wet zijn voor jouw organisatie, en wat je moet doen. We raden je dan ook echt aan om dit uit te (laten) zoeken. Wil je meer weten? Bekijk dan eens de website van Autoriteit Persoonsgegevens.

De juridische kant is echter pas de eerste stap. Daarna is het zaak om de juiste stijl te vinden. Hoe communiceer je dat je de privacy van jouw klanten belangrijk vindt? Via welke kanalen? En waar en hoe komt het op je website te staan?

Hou vast aan je beeld- en taalstijl

Voorkom dat je je klanten ineens aanspreekt met ‘U’, terwijl je verder overal ‘je’ gebruikt. Hoe informeel is je taalstijl normaal gesproken? Pas daar dan ook de communicatie over privacy op aan.

En ook bij een webpagina over een verplicht nummer als privacy kun je mooi beeld gebruiken. Daardoor blijft de uitstraling van je merk krachtig.

Makkelijk even aanpassen?

Nee, dat durven we niet te beweren. Want met het aanpassen van teksten verander je soms de juridische context. Het vraagt dan ook om flexibiliteit en aandacht. Maar het kan wel. Een mooi voorbeeld hiervan is het privacy statement van Finext.

Durf op te vallen

Tuurlijk, dit onderwerp is een moetje. Maar bedenk dat dit moetje voor elke organisatie geldt, ook voor je concurrent. Het biedt je juist de kans om net even anders te communiceren. En dat valt je klanten zeker op.