Verhalen vertellen zit in ons als mens. Al in de oertijd werden rond het kampvuur verhalen gedeeld. Toen én nu zijn het de mooiste, stoerste of interessantste verhalen die keer op keer worden herhaald en zo beklijven.

Uit die verhalentraditie kunnen we veel leren. Hoe zorg je er nu voor dat het verhaal van jouw organisatie ‘kampvuurwaardig’ is?

6 x een ‘kampvuurwaardig’ organisatieverhaal:

1.    Authentiek

Oprechtheid spreekt aan, mensen prikken feilloos door bedachte ‘communicatiesausjes’ heen. Het echte verhaal van een organisatie is bovendien vaak fascinerend genoeg. Wel vraagt het om lef, omdat je een authentiek verhaal niet kunt kopiëren van je concurrent. Dat is ook meteen de allerbeste reden om een eigen verhaal te hebben, het benadrukt de unieke elementen van jouw organisatie.

2.    “It’s not what you do, it’s why you do it”

Waarom bestaat je organisatie, en waarom werken je mensen voor juist deze organisatie? Het is de kern van je verhaal. Simon Sinek vertelt hier boeiend over.

3.    Vinden je mensen dat ook?

Betrek je mensen bij het verhaal. Herkennen zij zich erin? Wat vertellen zij op verjaardagsfeestjes en op social media? Niets is zo slecht voor je merk als verhalen die elkaar tegenspreken.

4.    Blunders maken sympathiek…?

Nou ja, kleine blunders dan. Een eerlijk verhaal maakt het bedrijf menselijk, en geeft het een echt gezicht. Mensen kopen graag van mensen, dus hoe menselijker je bedrijf, hoe meer verbinding er kan ontstaan.

5.    Herhaling, herhaling, herhaling

Rondom het kampvuur was het al zo; de verhalen die vaak verteld worden beklijven. De kreet “communicatie is herhaling, herhaling, herhaling” geldt nog altijd. Bij die herhalende communicatie is het wel zaak om een consequent verhaal te hebben, dat op verschillende media en in diverse vormen toch één beeld uitstraalt. Bij een inconsequent verhaal ontstaat wantrouwen vanuit de klant, die afhaakt.

6.    Social media als stadsomroeper

Tegenwoordig heet de stadsomroeper Social Media. De traditionele massamedia was vanuit marketingperspectief nog behoorlijk te beheersen. Social media vraagt veel meer om loslaten en het vertrouwen dat klanten en medewerkers positief communiceren. Als het verhaal van de organisatie echt klopt – en je mensen vinden dat ook- dan kan dat ook. En levert het enorm veel positieve publiciteit op.

Geen sprookjes

Authenticiteit en oprechtheid zijn essentieel bij het organisatieverhaal. Zorg er voor dat je organisatieverhaal geen sprookje is. Want zoals je als kind al hebt geleerd: sprookjes bestaan niet echt…