Evenementen, een mooi middel voor brand activation en het positioneren van diensten. Maar hoe zorg je voor de rode draad?

Naast testimonials en free publicity is het organiseren van evenementen één van de marketingactiviteiten waarbij de dienst tastbaar wordt voor de klant. Om er voor te zorgen dat het evenement daadwerkelijk het merk versterkt, moet er een heldere rode draad zijn gebaseerd op de kernwaarden en de doelgroep. Zo heeft elk evenement zijn eigen unieke eigenschappen.

De kernwaarden
Vertaal de kernwaarden van de organisatie naar de elementen van het evenement. Bij een goed evenement sluiten het thema, de sprekers en het programma naadloos aan op de kernwaarden. Maar ook de locatie moet daarbij kloppen. Is één van de kernwaarden innovatief, dan past daar geen traditioneel kasteel bij. Een standaard zalencomplex is helemaal een afbreuk aan de uitstraling van het merk.

De doelgroep
Je verplaatsen in de gewenste doelgroep is cruciaal. De gewenste gasten bepalen tenslotte of zij het evenement interessant genoeg vinden om te komen.

Het doel is niet de zaal vol krijgen
Wat is het doel van het evenement? Of het nu gaat om brand activation of om het positioneren van een nieuwe dienst, denk na over het doel dat je wilt bereiken. Vaak gaan de teammeetings rondom een evenement meer over de kwantiteit van de gasten dan over de kwaliteit, oftewel: “Krijgen we de zaal vol?” Een prachtig evenement met enthousiaste gasten, dat niet bijdraagt aan het in de markt zetten van de gewenste propositie, mág dan succesvol lijken, dat ís het uiteindelijk niet. Het evenement is tenslotte geen doel op zich, maar een middel om het doel te bereiken.

Follow up
Hoe ga je rendement uit het evenement halen? Bespreek dit regelmatig met het team. Gaan we nog steeds voor het afgesproken doel, en wat is er nog voor nodig? Plan voorafgaand aan het evenement alvast hoe de follow-up vorm gaat krijgen.

‘The devil is in the details
De praktische details moeten feilloos kloppen. Op tijd de juiste mensen uitnodigen met een sterke prikkelende tekst zonder spelfouten. Het klinkt te eenvoudig, maar gaat in de praktijk regelmatig mis.

De rode draad is soms geel
De rode draad is voor elk merk anders. Kies voor een thema dat past bij de kernwaarden en de doelgroep. En laat dit thema als rode draad door het evenement lopen. Stem hier de sprekers en het programma op af. Laat de beeldspraken in de communicatie hierbij aansluiten. Maar ook details als de aankleding op de locatie tellen mee. Bij een sterk evenement is ‘onder water’ alles op deze rode draad afgestemd. Als bezoeker merk je het wellicht niet bewust, maar onbewust versterkt dit de associaties met het merk.