Mythe 1. De brochure is dood
In de praktijk krijgen we regelmatig de vraag om een brochure te maken. Het blijft fijn om bij je klant iets op tafel te kunnen leggen. Maar dan wel liefst met een twist. De traditionele brochure waarin vooral vanuit het product gedacht wordt? Dat is wel degelijk vergane glorie.

Mythe 2. Mijn klant leest de brochure die ik achter laat
Aan het eind van het gesprek nog even snel een brochure overhandigen? Grote kans dat hij meteen onderin de stapel of in het ‘ronde archief’ belandt. Een brochure ‘nieuwe stijl’ dient veel meer als praatplaat tijdens het gesprek met je klant. Waar loopt hij tegen aan, herkent hij zichzelf in de geschetste problemen en krijgt hij een goed gevoel bij de oplossing? Op die manier kun je de brochure ook goed als naslagwerk achterlaten.

Mythe 3. Hoe meer details, hoe beter
Bij voorkeur bevat de brochure content die de klant nuttig vindt. Hoe werkt iets? Welke stappen moet hij zetten voor een goed resultaat? De vakmensen binnen jouw organisatie zijn (terecht!) trots op alle technische aspecten van jouw product of dienst. Een klant is daar echter veel minder in geïnteresseerd; die wil vooral weten wat het oplevert. Omschrijf de complexere aspecten in Jip en Janneke-taal. Dat levert misschien best wel wat interne discussies op, maar je klant zal je dankbaar zijn. En dat is de bedoeling.

Mythe 4. Er past nog meer tekst in. Echt.
Voor het enthousiast maken van je doelgroep is het niet nodig om lappen tekst te gebruiken. In tegendeel, dat schrikt juist af. Beperk het tot de essentie. En gebruik vooral ook veel beeld en vormgeving om zaken duidelijk te maken; iconen en kaders houden de tekst leesbaar.

Mythe 5. Sales heeft altijd een brochure nodig
Een brochure is niet het enige marketingmiddel wat goed in de sales-tas mee kan. Denk ook eens aan een mooie opgemaakte reference case; een ijzersterk bewijs van de resultaten en de kwaliteit. Of aan een infographic, waarmee je de klant in één oogopslag relevante informatie geeft.

Hoe dan wel?
De brochure heeft zeker nog volop bestaansrecht. Maar alleen als hij op de juiste manier wordt opgezet en ingezet. Met inhoud die de klant aanspreekt. Dat betekent denken vanuit het perspectief van je klant. Waar ligt hij ’s nachts wakker van? Hoe los je dat probleem op? En waar blijkt dat dan uit? In de juiste vorm kan de traditionele brochure ook in moderne campagnes een prima rol spelen.

In de praktijk
Nieuwsgierig? Neem eens een kijkje bij deze brochure die we voor Referit maakten. Of neem contact op via danielle.gruijs@springfish.nl of 06-42496454.